Roberto Cavalli – moda i perfumy


Nie uważam osobiście marki za znaczącą , jeśli chodzi o branżę perfumeryjną, a i sam projektant swoją postacią niezbyt mnie przekonuje do swojej twórczości na rynku mody. W zeszłym roku Roberto Cavalli sprzedał swoją markę i tak kolejna znacząca organizacyjnie zmiana wpłynie zapewne na to co marka na rynku proponuje – od mody począwszy na perfumach skończywszy.
Nazwa Roberto Cavalli jest od lat synonimem przepychu i ekscentryczności. Kreacje projektanta są bardzo rozpoznawalne zarówno z powodu stosowanych materiałów, z których marka korzysta, jak i z częstego zamieszczania na tkaninach wzorów zwierzęcych i patchworku.
Pochodzący z Florencji Roberto (ur. 1940) dorastał w bardzo „stymulującym” środowisku… Jego dziadek, Giuseppe Rossi, był słynnym włoskim malarzem impresjonistycznym i odegrał ważną rolę w rozwoju jego artystycznej smaku.
Mając zaledwie 21 lat, po ukończeniu w Florencji Akademii Sztuk Pięknych, Roberto Cavalli otworzył swoją pierwszą działalność i rozpoczął produkcję swoich strojów.
cavalli

Na zdjęciu : Roberto Cavalli

Pomimo braku entuzjazmu ze strony włoskiej publiczności na swoich pokazach mody, na początku lat 70-tych Cavalli osiągnął swoje pierwsze sukcesy za granicą, zwłaszcza we Francji, wsparty przez Brigitte Bardot i Sophię Loren pojawiające się w St Tropez w sukienkach Cavalli.

1977 rok stanowi ważny punkt zwrotny w życiu osobistym i zawodowym Roberto Cavalli. Zasiadając w jury konkursu Miss Universe, Cavalli spotkał austriacką piękność startującą w konkursie, Evę Düringer, która stała się szybko jego żoną i partnerem biznesowym.

cavalli-3

W latach 80-tych marka straciła na swej popularności, ale zmysł do interesów i pomysły żony projektanta pomogły przetrwać kryzys marki.

W roku 1994 Roberto Cavalli został uznany przez świat mody za najbardziej znanego i cenionego włoskiego projektanta mody.
Ten powrót był pełen świeżych pomysłów m.in. otwieranie nowych butików oraz uruchomienie nowych linii, produkujących akcesoria (torebki, torby, dżinsy) i męską bieliznę.
Punktem kulminacyjnym zamian w marce Roberto Cavalli było stworzenie Just Cavalli, młodej linii mody, którą charakteryzowały skórzane ubrania i bardzo wzorzyste tkaniny.
Cavalli jest pionierem w mieszaniu materiałów, takich jak skóra, denim i pióra, dzięki czemu jego projekty bardzo się wyróżniają. Dla Roberto Cavalli „minimalizm” w modzie jest „straszny” i nie chciał promować takiego stylu. Razem z marką Versace promował modę pełną przepychu, rzucającą się w oczy i rozpoznawalną.

Otwarcie w 1999 roku jego pierwszego sklepu w Nowym Jorku na Madison Avenue, zapoczątkowało sukces Cavalli za oceanem.
W rezultacie, w 2002 roku prestiżowa międzynarodowa organizacja Fashion Group International wybrała Cavalli Projektantem Roku.

cavalli-4

Cavalli postanowił rozszerzyć swoją działalność o dziedzinę gastronomii i rozrywki, otwierając m.in. swoje restauracje. Just Cavalli Caffe we Florencji i Just Cavalli Just Cavalli Club i restaurację w Mediolanie.

Jego szczególny nacisk na młodszych klientów doprowadził do współpracy z renomowanymi światowymi markami odzieżowymi.
W 2007 roku stworzył kolekcję dla mężczyzn i kobiet dla szwedzkiej sieciowej marki H & M.
Roberto Cavalli jest tak integralną częścią marki, że kiedy próbował sprzedać ją w 2008 roku nikt nie odważył się jej przejąć, więc kontynuował zarządzanie sam.

Aby uczcić 40-lecie domu mody w 2010 roku, marka Cavalli uruchomiła specjalną kolekcję ubrań i akcesoriów. Nowa linia była reklamowana przez supermodelkę Gisele Bundchen.

Choć kilka lat temu wycofał się ze sprzedaży, Roberto Cavalli ostatecznie zdecydował się obecnie sprzedać 90% swojej firmy prywatnemu, włoskiemu przedsiębiorstwu Clessidra SGR. „Jestem całkowicie usatysfakcjonowany podpisaniem umowy z włoskim partnerem, który bez wątpienia będzie dalej rozwijać to, co budowałem przez całe życie”, powiedział Cavalli dodając, „Clessidra zapewni firmie fundusze, zarząd oraz zasoby ludzkie, które pozwolą na dalszy wzrost, sprostanie wymaganiom wiecznie ewoluującego rynku dóbr luksusowych”.

Transakcja jest częścią globalnej restrukturyzacji marki.
Nowym Dyrektorem Kreatywnym został projektant Peter Dundas, który pracował wcześniej dla domu mody Emilio Pucci. Kolejną ważną zmianą było ogłoszenie byłego dyrektora generalnego Bvlgari, Francesca Trapani, prezesem. Dyrektor generalny Guerlain i Sephory, Renato Semerari, objął fotel dyrektora generalnego w Roberto Cavalli.

Nowy zarząd wierzy w dalsze sukcesy marki, widząc w niej ogromny potencjał.
Sam Cavalli jest szczęśliwy, że uwolnił się od nękających go co chwila problemów finansowych.

A co dalej z marką ? Moim zdaniem zawsze jak założyciel Domu Mody przestaje go prowadzić, to zmienia się nieco i sam styl i to co marka zaczyna wprowadzać na rynek.
Cavalli miał styl charakterystyczny, rozpoznawalny. Może kiczowaty i nieco agresywny, ale przecież nie każdy musi kochać minimalizm Armaniego czy elegancję YSL.
A co z zapachami marki ?
Jak każdy wielki Dom Mody Roberto Cavalli miał swoje zapachy – zarówno pod szyldem Roberto Cavalli jak i młodzieżowej linii Just Cavalli.

Pierwszy zapach marki Cavalli wszedł na rynek dopiero w 2002 roku.
Był to Roberto Cavalli Woman.
Od tego czasu marka wypuściła prawie 30 zapachów.

Ciekawszymi (w mojej subiektywnej ocenie) są :

Roberto Cavalli Man (2003)
Just Cavalli Her (2004)
Just Cavalli Him (2004)
Serpentine (2005)
Roberto Cavalli Black (2006)
Anniversary (2010)
Roberto Cavalli Eau de Parfum (2012)
Roberto Cavalli Nero Assoluto (2013)
Roberto Cavalli Acqua (2013)
Oud al Qasr (2014)
Paradiso (2015)

Generalnie, oprócz ok. 10 miniatur i zapachu Oud al Qasr nie mam zapachów marki w swojej kolekcji.
Żaden nie zaistniał w branży perfumeryjnej tak, aby być odnotowany w poważniejszych publikacjach. Żaden nie znalazł się nigdy na „listach przebojów” perfumeryjnych. Dlaczego ? Jak dla mnie dlatego, że zapachy są dość zwyczajne. Nowoczesne, ale mało oryginalne. (A może właśnie dlatego mało oryginalne?)

Nie uważam, żeby były brzydkie, bo na pewno nie są. Są dopracowane, w większości w krzykliwych opakowaniach pełnych przepychu i rzucających się w oczy – jak i moda proponowana na rynku przez markę. W końcu wszystko musi do siebie pasować…

Firma zaczęła wypuszczać zapachy na rynek w roku 2002 – jak dla mnie to już ten okres, gdzie w perfumiarstwie zaczyna się liczyć kasa, a nie wizja i kunszt perfumeryjny. Bardziej „wypasione” opakowania kryją w sobie masowe produkty skomponowane pod potrzeby odnotowane na rynku.

Ciuchy marki są dość ciekawe – raczej nie dla elegantek, tylko dla młodych wampirzyc z pokaźnym portfelem.
Będąc swego czasu w Tk Maxx i mierzyłam koszulkę marki (linia Just Cavalli)… Była naprawdę fajna (na wieszaku), ale przyglądając się sobie w lustrze w przymierzalni stwierdziłam, że wyglądam w niej jakbym urwała się z tureckiego bazaru. Zawyżona cena na metce nie przekonała mnie, że będę luksusowa odziewając się w ten ciuch.
Styl – dla amatorek drogich, krzykliwych kreacji. Zaś linia Just Cavalli dla ekscentrycznej młodzieży, ceniącej styl kiczowaty i nieco agresywny.

Na szczęście rynek jest na tyle duży, że każda marka znajdzie swoje miejsce i każdy styl znajdzie swojego nabywcę. Może nie w Polsce, ale w końcu luksusowe marki takich rynków jak nasz raczej pod uwagę w swoim rozwoju nie biorą, a jeden luksusowy butik w dużym centrum handlowym rynku zbytu im zbytnio nie poszerzy…

cavalli-2

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s